Zdolność koncentracji – znaczenie „mentalnej rozgrzewki”
Jeśli wierzyć jednemu z najwybitniejszych guru przedsiębiorczości i zarządzania sobą, Brianowi Tracy’emu, zdolność koncentracji jest wręcz najważniejszą i najbardziej pożądaną umiejętnością w dzisiejszych czasach.
Ma ona znaczenie zarówno w przypadku dorosłych, jak i dzieci. Nie tylko jako docelowa kompetencja, której chcemy ich nauczyć. Jeżeli pomożemy im ją rozwijać, będą odnosiły coraz większe korzyści „tu i teraz”, w każdym aspekcie swojego życia. Dlatego właśnie sport jest tak dobrym narzędziem do jej rozwoju. Dzięki koncentracji proces treningowy jest bardziej efektywny, pewność siebie jest na wyższym poziomie, a i doświadczenia związane z uprawianiem sportu są dużo bardziej pozytywne. W ten sposób dzieci łatwo mogą zauważyć jej pozytywny wpływ. zwłaszcza, że co chwilę stają przed wyzwaniami, w których jest ona niezbędna. czują więc naturalną potrzebę, żeby nad nią pracować, tak jak nad umiejętnościami typowo sportowymi.
Słownik języka polskiego PWN podaje, że koncentracja to „skupienie działań dla osiągnięcia celu” oraz „intensywne skupienie uwagi na wybranym przedmiocie zjawisku, sytuacji”. Oba określenia pasują do naszych rozważań.
Przechodząc na wymiar bardziej pragmatyczny, chcemy, aby młodzi ludzie wykonując różne zadania angażowali się w nie fizycznie, intelektualnie oraz emocjonalnie, radząc sobie przy tym z rozpraszaczami i dążąc każdorazowo do tego, żeby doprowadzić zadanie do końca. zresztą tak właśnie Brian Tracy określa koncentrację – jako „sztukę kończenia zadań”.
Proces uczenia się sztuki koncentracji należy zacząć niewątpliwie od wytłumaczenia młodym ludziom czym ona jest, że można nad nią pracować. Ważne jest by zrozumieli co ich rozprasza, a przez to obniża zdolność skupienia się oraz nauczyli się ignorować czynniki rozpraszające, a jest ich wiele. Powinni się na nie uodpornić.
Według Sereny Williams, jednej z najlepszych tenisistek na świecie: „Jeśli podczas strzelaniny na ulicy nadal jesteś w stanie grać w tenisa, to właśnie jest koncentracja”. Oczywiście jest to mocno wyolbrzymiona sytuacja, ale dobrze oddaje rozumienie tej kompetencji.
Największa koncentracja jest wtedy kiedy dzieci całkowicie zaangażują się w to co robią. Tracą poczucie czasu i nie czują się niczym skrępowane. Tenisista może stwierdzić, że tak bardzo wczuwa się w to, co robi, że widzi szwy na lecącej w jego kierunku piłce, pomimo, że porusza się ona z ogromną prędkością.
Czy oglądaliście film „Kung Fu Panda”?
Fabuła tego filmu animowanego opiera się na przygodach pandy o imieniu Po, która trenuje kung-fu razem z mistrzami, aby stać się Smoczym Wojownikiem. W jednej ze scen, kiedy panda zamartwia się tym, co jej się nie udało – stary mistrz Ogway, pod postacią żółwia, po wysłuchaniu mówi, że Po za bardzo przejmuje się tym co było. Przytacza też przysłowie:
„yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called a present” (Wczoraj to już historia, jutro to tajemnica, ale dziś to dar. Dlatego nazywa się podarunkiem).
Wykonując różnego rodzaju czynności, zamiast myśleć o nich, skupiamy na swojej przeszłości albo przyszłości. analizujemy wydarzenia, które miały miejsce w naszym życiu, decyzje, które podjęliśmy oraz błędy, które popełniliśmy. z drugiej strony, często zastanawiamy się też, cóż takiego nas jeszcze czeka albo jakie będą konsekwencje różnych naszych działań i wyborów.
Co ciekawe nasze myśli wcale nie muszą dotyczyć odległego czasu. często bowiem zastanawiamy się nad sytuacjami, które wydarzyły się nawet przed chwilą albo nad tym, co wydarzy się za moment.
Młodzi ludzie mają dokładnie tak samo. Nieudany przed momentem drybling (czyli przeszłość) często nie pozwala im skupić myśli na tym, co mają zrobić z piłką. Podobnie, zbyt koncentrują się na wyniku meczu (czyli przyszłość), a to odciąga ich od pełnego zaangażowania w wykonywane właśnie działanie. Obniża to sprawność, szybkość reakcji, a także odbiera dużo przyjemności.
Mentalna rozgrzewka – sposób na zwiększenie koncentracji
Chcemy Was zapoznać z bardzo dobrym narzędziem, które młodzi sportowcy mogą wykorzystywać przed meczami, zawodami i innymi startami. chodzi o mentalną rozgrzewkę.
Dzięki niej będą w stanie zostawić wszystkie codzienne zmartwienia i zmienić się w „sportowca”, który zaraz zaczyna współzawodnictwo. Pomoże im wyostrzyć koncentrację i skupić się na rozgrzewce lub meczu. co ciekawe, lekko zmodyfikowana, wpłynie także na zwiększenie pewności siebie.
Oto 5 kroków, które mogą stać się częścią rutyny przedstartowej Waszych dzieci lub podopiecznych. Można je zastosować w trakcie rozgrzewki albo zaraz po niej. Niektórzy słuchają muzyki i myślą o zbliżającym się wydarzeniu. Obserwują to u najlepszych sportowców na świecie których często, przed zawodami, widać ze słuchawkami na uszach.
Co zatem może zrobić dziecko, żeby zapewnić sobie lepszą koncentrację?
Krok 1: Pozostawić za sobą czynniki rozpraszające – zwłaszcza te związane z innymi sferami jego życia (np. zbliżająca się klasówka, kłótnia z kolegą).
Krok 2: Wyeliminować wątpliwości.
Krok 3: ustanowić małe cele na mecz lub zawody (np. „dzisiaj spróbuję wykonać jak najwięcej dryblingów z piłką”, „dzisiaj będę starał się jak najlepiej wykonywać nawroty, żeby zyskać kilka sekund w pływaniu”).
Krok 4: Przeprowadzić próbę swojego występu w myślach (wizualizacja własnej gry, biegu, skoków).
Krok 5: Skoncentrować się na wykonaniu.
Taka „mentalna rozgrzewka” ma dodatkowy, ukryty cel. Pamiętanie o niej i jej wykonanie powoduje, że poziom koncentracji musi być odpowiedni, a „głowa” dziecka zaczyna kumulować całą energię na zbliżającym się wyzwaniu.
Warto pracować nad zdolnością koncentracji u dziecka. To naprawdę bardzo ważna kompetencja. Dużo jednak zależy od nas, dorosłych. To my, tworząc najbliższe otoczenie dzieci, mamy ogromny wpływ na to, czy dziecku będzie łatwiej ją rozwijać czy trudniej. Jest to szczególnie ważne podczas wykonywania przez nie zadań. Nie bądźmy tymi, co ich dekoncentrują.
Powodzenia!