Kiedy przygotowywałem kurs “Talent sportowy – identyfikacja i rozwój” poprosiłem Dana Abrahamsa (którego – mam nadzieję – nie trzeba wam przedstawiać), żeby wskazał 10 najważniejszych elementów, na które jego zdaniem powinni zwracać trenerzy, pracujący z młodymi zawodnikami – z perspektywy przygotowania mentalnego:

  1. Trener jest jak psycholog. Komunikacja jest kluczowa – każde słowo, gest zachowanie mają znaczenie. Dlatego też, komunikacja trenera z zawodnikami musi być efektywna.
  2. Trener powinien prezentować silne i pewne siebie nastawienie oraz zachowanie.
  3. Trener powinien być dobrze zorganizowany – oznacza to bycie przygotowanym na efektywne sesje treningowe, ale także bycie gotowym na to, co robić, gdy sesja treningowa przebiega źle lub niezgodnie z planem.
  4. Zadaniem trenera jest rozwijanie w młodych ludziach umiejętności miękkich – takich jak skupienie i umiejętność radzenia sobie z “rozpraszaczami”
  5. Trener musi być przygotowany do opracowania skutecznych metod / efektywnych strategii / rozwoju zawodnika, budowania jego samooceny i pewności, że to co robi ma sens.
  6. Trener ma za zadanie “dostarczyć pewności” – co znaczy, że powinien prowadzić zajęcia w taki sposób, by mieć pewność, że wszyscy uczestnicy (tu w odniesieniu – także najmłodsi) zrozumieli to, czego na tych zajęciach uczył – czyli ma tak prowadzić, żeby wiedzieć, że każdy uczestnik czuje się nauczony i rozumie temat.
  7. Trener powinien zapewnić zawodnikom pewien poziom autonomii w zakresie tego, czego chcą się nauczyć oraz jakie zdolności chcą rozwijać.
  8. Trener powinien być skoncentrowany na ludziach, a nie na samej piłce nożnej. Jego praca polega na tym, żeby rozwijać człowieka, a nie tylko piłkarza. Oznacza to pomaganie młodym zawodnikom rozwijać ich zdolności emocjonalne oraz społeczne. Jeśli koncentrujesz się jedynie na rozwoju wielkich piłkarzy, nie uda Ci się to, ponieważ, żeby zostać bardzo dobrym piłkarzem, młody zawodnik musi wcześniej zostać wspaniałym człowiekiem (odniesienie do filozofii La Masii).
  9. Rolą trenera jest pomóc piłkarzom rozwinąć ich auto-wizerunek jako piłkarzy i ludzi.
  10. Trener powinien być kreatywny i zdolny do pracy nad wieloma szczegółami w kreatywny sposób – lepiej jest poprawić 100 rzeczy o 1% niż jedną o 100%.

I jeszcze dwa moje pytania i dwie odpowiedzi Dana Abrahamsa…

Czy jest różnica w trenowaniu utalentowanych i nie-utalentowanych młodych zawodników z perspektywy psychologicznej?

W tym aspekcie nie ma zbyt dużej różnicy w trenowaniu bardzo utalentowanych oraz tych, którzy nie są aż tak utalentowani. Jedyną rzeczą, być może wartą odnotowania jest to, że wielu zawodników, którzy w sposób naturalny są fizycznie utalentowani (posiadają naturalne zdolności, szybką stopę, dobrą technikę) nie mają porównywalnie dobrych zdolności mentalnych. Może to powodować brak koncentracji i dyscypliny. Dlatego też powinieneś trenować ich mentalnie – kształtować ich pewność siebie, wiarę, koncentrację, sposób myślenia. Trening mentalny jest więc kluczowy, niezależnie od tego, jak fizycznie utalentowani by nie byli.

Jak motywować młodych piłkarzy, szczególnie tych utalentowanych, to samorozwoju?

Motywowanie piłkarzy, którzy są rzeczywiście uzdolnieni i gra nie sprawia im problemów, może być wyzwaniem. Mogą oni być mniej zaangażowani mentalnie w procesy treningowe i rozwojowe. Twoim zadaniem jest angażowanie ich tak mocno, jak się tylko da. Możesz to zrobić poprzez wprowadzanie ich w interesujące zadania treningowe, które będą dla nich wyzwaniem. Czasem mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, jak dane zadanie jest istotne i ważne. Musisz pomóc im to zrozumieć oraz w jakiś sposób udowodnić, że program treningowy, który im proponujesz da im określone rezultaty, nawet jeżeli teraz jeszcze ich nie widzą. Możesz to osiągnąć odnosząc się do wzorów (Messi, Ronaldo, inni topowi piłkarze) i pokazania im, że ci najlepsi piłkarze stali się tacy dobrzy, ponieważ pracowali nad każdym aspektem gry, również nad sferą mentalną.

Zostaw odpowiedź